Linki sponsorowane

Kasety – nośnik danych lat 80-tych

VN:F [1.9.22_1171]
Jak wspominacie? +5 (od 5 głosy)

kasetyW dzisiejszych czasach praktycznie każdy nośnik danych poza pamięciami flash i płytami DVD odchodzi powoli do lamusa, lub używany jest przez wąskie grono entuzjastów. Coraz więcej danych jest też przesyłanych przez Internet. Trudno czasami uwierzyć, że jeszcze we wczesnych latach dziewięćdziesiątych gry i programy komputerowe powszechnie nagrywane były na kasetach magnetofonowych.

 




Kasety magnetofonowe kojarzą się dzisiaj głównie z muzyką. W latach osiemdziesiątych były one jednak jednym z najpopularniejszych nośników danych, kojarzonym przede wszystkim z komputerami firm Commodore, Atari i Spectrum. Prędkość transmisji wahała się w przedziale 600-4000 bitów na sekundę, a pojemność przeciętnej taśmy wynosiła od 200 kB do ponad 1 MB.
W Polsce w okresie największej popularności komputerów Commodore 64 i Atari XE/XL kasety z oprogramowaniem dostać można było praktycznie w każdym sklepie z elektroniką. Również na giełdach komputerowych nietrudno było znaleźć handlarzy sprzedających lub kopiujących odpłatnie programy i gry. Największą popularnością cieszyły się pirackie składanki popularnych gier z zagranicy, które przed wejściem ustawy o prawach autorskich w 1994 roku, sprzedawano bez skrępowania nawet w sklepach komputerowych. Legalnie na naszym rynku można było dostać prawie wyłącznie produkcje polskie. Gry takie jak Miecze Valdgira, Gwiezdny Kupiec, Dziedzictwo Gigantów czy Seksmisja cieszyły się nie mniejszą popularnością niż tytuły zagraniczne.

Kasety do Commodore 64
Kasety były nośnikiem niezwykle wręcz problematycznym. Maleńki śrubokręcik do strojenia głowicy stanowił podstawę wyposażenia każdego posiadacza komputera ośmiobitowego. Kasety były również nośnikiem mocno awaryjnym. Pokazywane niejednokrotnie w filmach sceny ze zrywającymi się, lub wkręcającymi w głowicę magnetofonu taśmami, gdy bohaterowie czekali na najważniejszą informację, całkiem dobrze oddają rzeczywistość. Bywały one również dość kapryśne, program bezproblemowo działający na jednym magnetofonie mógł się nie wgrać na drugim, nawet po godzinie strojenia głowicy. Gracze komputerowi pamiętają również, że wiele gier musiało być podzielonych na osobno wczytywane ścieżki. Przez to grając w Shadow Dancera musieli wgrywać każdą lokację osobno, a tocząc pojedynki w Street Fighterze wybierali pomiędzy walką Kena z Dhalsimem i Zangiefa z Balrogiem.

Kasety magnetofonowe
W latach dziewięćdziesiątych kasety zostały wyparte przez dyskietki i płyty CD. Być może jednak czeka je wielki powrót, gdyż w 2012 roku powstał prototyp taśmy, której pojemność wynosi 35 gigabajtów danych, przy rozmiarze 10x10x2cm. Taką pojemność uzyskano dzięki powleczeniu taśmy żelazem i barem. Na razie technologia ta rozwijana jest z myślą o największym na świecie teleskopie, który ma zostać oddany do użytku w 2024 roku. Być może jednak technologia zatoczy koło i za kilka lat poczciwe kasety wyprą płyty Blu Ray?

Warto również przeczytać:

VN:F [1.9.22_1171]
Jak wspominacie? +5 (od 5 głosy)
Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Connect with Facebook